• vmv

Jóga je všelék



Jóga je všelék a pozitivní vliv dlouhodobě vykazuje jak na fyzické zdraví, psychickou pohodu, ale i stres. Jóga není primárně o provádění jógových pozic, ale klade důraz především na dýchání. Hluboké jógové dýchání nebo-li pránájáma je jedním ze stylů jógy. Jde o maximálním prožívání a usměrňování vlastního dechu. Jistě si každý vzpomeneme na chvíli, kdy jsme stresovou situaci zkoušeli „rozdýchat“. Pokud k tomu přidáme ještě soustředění na provádění přesných pozice, nezbyde nám v hlavě místo na nic jiného a relativně rychle se dokážeme zklidnit. Jóga funguje na úrovni duševní pohody a cvičením si dokážeme pomoci při úzkostech, posttraumatické stresové poruše nebo depresích. Do stavu vyčerpání se často dostávají novopečené maminky a zejména pro ně může být toto cvičení jistým přínosem. Řadu pozic dokáží praktikovat, jak se říká za pochodu, což vede k dokonalému uvolnění těla i mysli.


Podle některých studií dokáže jóga snižovat produkci stresového hormonu kortizolu, který negativně ovlivňuje hladinu neurotransmiteru serotoninu, tzv. hormonu štěstí. Pokud přidáme meditaci, je téměř jasné, že se psychického tlaku dokážeme zbavit. Jóga rozvíjí flexibilitu a posiluje nejen vnější, ale především vnitřní stabilizační systém lidského těla. To ocení nejen sportovci, kteří bývají často jednostranně zaměření nebo u nich kvůli silovému posilování dochází ke zkracování svalů. Jogíni využívají speciální cvičení k úlevě při chronických bolestech zad či páteře daných každodenním stereotypem nebo chybným držením těla. Podle některých studií může jóga pomoci také v ohledu spánku. Především v jeho kvalitě a dodáním energie po ranním probuzení. Praktikování jednoho z nejstarších cvičení pozitivně ovlivňuje údajně produkci spánkového hormonu melatoninu, čímž ovlivňuje náš spánková cyklus. Po nabitém pracovním dnu tak můžeme například vyzkoušet pozice, které pomáhají uvolnit napjaté svalstvo i mysl.


Poloha miminka

V kleče na posteli s koleny roztaženými na šíři ramen, prsty u nohou se vzájemně dotýkají.

S pomalým předklonem se hlavou dostáváme až mezi stehna. V této pozici se pokusíme vydržet co nejdéle nám to půjde a zhluboka dýcháme.


Ležící bohyně

Jedna z nejpříjemnějších jógových pozic, kdy stačí ležet na posteli.

V lehu na zádech, s pokrčenýma nohama v kolenou. Kolena rozevřená do stran, chodidla přitiskneme k sobě. Paže leží volně podél těla. Pokud byste ve spodní části těla cítili napětí nebo křeče, položte si pod každé koleno polštářek nebo i dva, aby ležela výš.




25 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Láska