• kristynasolnickova

Získejte pro své tělo maximum živin správnou kombinací potravin



Způsob, jakým zkombinujete různé potraviny, má velký vliv na vaše zažívání. Proces zpracování potravin po jejich konzumaci je poměrně složitý a pokud zvolíte nesprávnou kombinaci jídel, můžete si způsobit nemalé problémy. Nevhodným párováním se navíc ochuzujete o potřebné výživné látky. Jděte na to jinak a kromě lepšího zdraví se vám otevřou i dveře do světa nevšedních chutí.

Přírodní antioxidanty a zdravé tuky

Přírodní pigmenty, které dodávají potravinám sytou barvu, nazýváme karotenoidy. Jsou obsaženy v různých druzích ovoce a zeleniny (např. mrkev, rajče, špenát) a lze je považovat za přírodní antioxidanty napomáhající organismu bojovat proti předčasnému stárnutí buněk. Karotenoidy jsou rozpustné v tucích, takže dopřejete-li si kombinaci ovoce či zeleniny a zdravých tuků, vaše tělo bude schopno přijmout daleko více těchto prospěšných látek. A co řadíme mezi zdravé tuky? Určitě lněné semínko, oříšky, avokádo a olivový olej. Jejich výhodou je, že se dají snadno přidat do salátů i nejrůznějších koktejlů.


Tělo potřebuje také železo

Všichni víme, jak důležitý je pro naše tělo vitamín C. Neméně významné je ale pro správné fungování lidského těla i železo. Jeho nedostatek může způsobit řadu onemocnění. Upřednostňujete-li rostlinou stravu, chybí vám přísun tzv. hem železa. Lze ho doplnit konzumací červené řepy, která se řadí mezi tradiční léčiva bojující s chudokrevností.

„Železo je v potravinách zastoupeno ve dvou formách – hem a non-hem. Forma hem se vyskytuje především v živočišných zdrojích potravy bohatých na hemoglobin, tedy v červeném mase, rybách nebo drůbeži, a je pro tělo snadněji vstřebatelná,“ objasňuje expertka na výživu Susan Bowerman. „Zatímco non-hem železo se objevuje zejména v rostlinných zdrojích potravy, jako například luštěninách, sušeném ovoci, obilninách a zelenině. Abyste tělu dodali z non-hem železa maximum, vždy jej kombinujte s vitaminem C, který kromě citrusových plodů naleznete i v kiwi, brokolici, zelí nebo černém rybízu. Nebojte se tedy do oblíbeného koktejlu se špenátem přidat kousek kiwi a zpestřit listový salát osvěžujícími kousky grepu,“ doporučuje Susan.


Získejte více ze zeleného čaje

Zelený čaj považují mnozí za zázrak, neboť dle výzkumů se výrazně podílí na prodloužení aktivního života. Obsahuje tzv. fytonutrienty, které posilují obranyschopnost organismu. Přidejte si do svého šálku zeleného čaje čerstvě vymačkaný citron a získáte pro své tělo maximum užitečných látek. Vitamín C totiž napomůže jejich lepší vstřebatelnosti. Pokud nejste příznivcem citronů, nahraďte je limetkou, nebo vyzkoušejte i něco netradičního a přidejte do svého nápoje kousky jahod či ananasu.

„Během letních dnů má ale málokdo chuť na šálek horkého čaje. Svým klientkám proto doporučuji přípravu ledových matcha tea nápojů. Matcha tea je speciálně namletý prášek pocházející z Japonska, který díky unikátnímu způsobu zpracování v sobě zachovává antioxidanty, aminokyseliny, minerály a různé druhy vitaminů,“ navrhuje Susan Bowerman.


Foto: Shutterstock

150 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Láska